بانکداری باز

بانکداری باز

پیشرفت و توسعه فناوری‌ها از یک سو و رقابت کسب و کارها در راستای جذب و رضایتمندی مشتری از سویی دیگر، بانک‌ها را نیز در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار داده و منجر به پدیدار شدن رویکرد جدیدی با نام بانکداری باز (Open Banking) گردیده است. در بانکداری باز، دیگر ارائه خدمات بانکی محدود و در انحصار بانک نبوده و بانک‌ها به عنوان بستری برای انجام امور بانکی هستند. بانکداری باز به خصوص مورد استقبال فین‌تک‌ها، استارت‌ آپ‌ها و سایر کسب و کارهای کوچک جهت ارائه خدمات شخصی سازی شده به مشتری می‌باشد. علیرغم جدید بودن رویکرد بانکداری باز، انعطاف پذیری قابل توجهی برای توسعه و برطرف نمودن انواع نیازمندی‌ها از خود نشان داده است.
برای استفاده از خدمات بانکداری باز، نیاز است بین نرم افزار داخلی کسب و کار و سیستم متمرکز بانک خاورمیانه ارتباط به صورت مستقیم و امن برقررار گردد. پس از بررسی طرح کسب و کار متقاضی،  دسترسی لازم جهت استفاده از خدمات موجود بانکداری باز با مشخصات فنی ارائه شده از طریق ارتباطی امن ایجاد می‌گردد. به این ترتیب با همکاری بانک با کسب و کارهای بیرونی امکان ارائه خدمات به صورت تمام وقت، بدون وابستگی و نیاز به مراجعه مستقیم مشتریان نهایی به شعبه فراهم می‌شود.

برخی از سرویس‌های ارائه شده عبارت اند از:

  • دریافت صورتحساب
  • اعتبار سنجی شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت
  • انتقال وجه داخلی
  • انتقال وجه بین بانکی (ساتنا/پایا)
  • تراکنش گروهی
  • لیست چک‌های واگذار شده به حساب
  • تبدیل شماره حساب به شماره شبا
  • دریافت صورتحساب دستگاه پایانه فروش
  • دریافت مانده حساب
  • اعتبارسنجی مقصد گروهی
  • لیست درخواست‌های گروهی
  • کارت به کارت
  • انتقال وجه حساب به کارت
  • پرداخت قبض
  • صورت حساب تلفیقی پایانه فروش و حساب بانکی
  • مدیریت ذینفع
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *