نئو بانکینگ

نئوبانک چیست؟

نئوبانک یک بانک دیجیتال بدون شعبه است که کلیه عملیات آن به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام می‌شود. برخلاف بانک‌های سنتی، نئوبانک‌ها مکان فیزیکی خاصی ندارند ، اما در عوض ۱۰۰درصد به صورت دیجیتالی کار می کنند.

بنابراین، نئوبانک‌ها شرکت‌های فین تک هستند که طیف گسترده ای از خدمات مالی را به صورت دیجیتالی و عموما از طریق تلفن همراه ارائه می دهند، از جمله:

· حسابهای جاری و پس انداز

· خدمات پرداخت و انتقال پول

· وام برای افراد و شرکت ها

مقایسه نئوبانک‌ها و بانک‌داری سنتی

نئوبانک‌ها تلاش می‌کنند تا به صورت بنیادین با بانک‌های سنتی متفاوت باشند. معمولا تمرکز نئوبانک‌ها بر ارائه تجربه کاربری بهتر، ارائه خدمات بر بستر موبایل، سرعت و امنیت بالاتر نسبت به بانک‌هایی خیابانی می‌باشد.

نئوبنکینگ گونه‌ای خاص از بانکداری مستقیم می‌باشد. نئوبانک‌ها خدمات خود را به صورت مستقیم و تماما دیجیتال و از طریق موبایل به مشتریان خود ارائه می‌دهند. این گونه از خدمات دقیقا در نقطه مقابل بانکداری سنتی و قدیمی از طریق شعب موجود در خیابان‌هاست. اگرچه بسیار از بانک‌های سنتی نیز خدمات الکترونیکی را از طریق کانال‌های الکترونیکی و نیز موبایل به مشتریان خود ارائه می‌دهند، نئوبانک‌ها تمامی کسب و کار و خدمات خود را بر بستر دیجیتال سوار می‌کنند. نگاه نئوبانک‌ها به موبایل نه به عنوان یک کانال بلکه به عنوان هسته اصلی ارائه خدمات خود می‌باشد. لذا تمامی‌ فرآیند‌های بانکی اعم از افتتاح حساب و دریافت تسهیلات نیز در نئوبانک‌ها به صورت تمام دیجیتال و از طریق موبایل اجرا می‌گردد.

مقایسه نئوبانک و دیجیتال بانک

نئوبانک و دیجیتال بانک دقیقا معادل یکدیگر نیستند. اگرچه هر دوی آنها در درجه اول مبتنی بر موبایل هستند و خدمات خود را به صورت دیجیتالی ارائه می‌نمایند.

در حالی که اغلب اوقات این دو واژه به جای یکدیگر استفاده میی‌شوند، دیجیتال بانک‌ها معمولا متعلق و یا وابسته به یک بانک موجود میی‌باشند و یا خود از بانک مرکزی به صورت مستقل مجوز دریافت میی‌نماید، لذا دیجیتال بانک‌ها در بسیاری از موارد دسترسی به شعب فیزیکی نیز دارند.

نئوبانک‌ها معمولا کسب و کار‌هایی مستقل از بانک و بدون هییچ گونه شعبه فیزیکی می‌باشند . نئوبانک‌ها معمولا خدمات نگهداری حساب، انتقال پول و اعطای تسهیلات را به صورت سرویس از یک بانک همکار دریافت می‌نمایند و با ترجه کاربری متفاوت به مشتریان خود عرضه می‌نمایند.

تفاوت نئوبانک‌ها و دیجیتال بانک‌ها معمولا در استراتژی کسب و کار، استراتژی ورود به بازار، برند و ساختار سهامداری آنهاست و نه خدمات ارائه شده.

تفاوت نئوبانک‌ها و TPPهایی مانند AISP و PISP

تامین کننده‌های شخص ثالث یا همان TPPها به دو دسته کلی AISP (Account Information Service Provider) و PISP (Payment Initiation Service Provider) تقسیم می‌شوند. این فینتک‌ها در حوزه دسترسی به اطلاعات مشتریان و ایجاد تراکنش‌های بانکی، دسترسی‌های مورد نیاز را از طریق Open Banking و به کمک APIهای استاندارد از بانک‌ها دریافت می‌نمایند. AISPها و PISPها خدمات خود را به مشتریان فعلی موسسات مالی و اعتباری ارائه می‌دهند.

از سوی دیگر نئوبانک‌ها بسیار شبیه به فینتک‌های فوق هستند با این تفاوت که مدل کسب و کاری نئوبانک‌ها بسیار شبیه به بانکداری سنتی می‌باشد و علاوه بر دسترسی‌های فوق، بسیاری از عملیات بانکی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شد اینبار توسط نئوبانک‌ها و به صورت دیجیتالی صورت می‌پذیرد. در واقع تفاوت بزرگ از مدل کسب و کار ناشی می‌شود. این بار بانک‌ها عملیات کسب و کار خود را به روی بانک‌های دیجیتال و نئوبانک‌ها باز نموده‌اند و اجازه بهره برداری از مجوز‌های بانکی خود را در اختیار نئوبانک‌ها قرار داده‌اند.

نئوبانک‌ها می‌توانند ثبت نام مشتریان در موسسات مالی و اعتباری را انجام دهند، حساب سپرده کوتاه مدت و بلند مدت باز کنند و به مشتریان خود تسهیلات ارائه دهند.

مزایای نئوبانک‌ها چیست؟

موج جدید نئوبانک‌ها نوید انقلابی در تجربه کاربری سیستم‌های بانکی، همراه با کاهش هزینه‌ها، نرخ بهره سخاوتمندانه و تماما مبتنی بر تلفن همراه را به ما می‌دهد.

نئوبانک‌ها با کاهش بهای تمام شده پول قادر به ارائه سود بیشتر به سپرده‌های پس انداز هستند. همچنین با کاهش هزینه‌های عملیاتی کارمزد‌های دریافت شده توسط نئوبانک‌ها در مقایسه با بانک‌های سنتی و مبتنی بر شعبه بسیار کمتر می‌باشد. به صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر به عنوان مزایای نئوبانک‌ها اشاره کرد:

· تجربه کاربری بهتر با استفاده از موبایل‌های هوشمند

· افتتاح حساب سریع و غیر حضوری

· پرداخت های سریع و ساده و تنها از طریق تلفن همراه

· کاهش هزینه های مصرف کنندگان نهایی مانند کارمزد‌های افتتاح و نگه‌داری حساب، رفت و آمد به بانک و …

· رابط کاربری تعاملی با بهره‌گیری از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

· زمان پردازش کمتر

· امنیت بیشتر با بهره‌گیری از روش‌های بایومتریک، هوش مصنوعی، موقعیت مکانی کاربر (از طریق لوکیشن تلفن همراه)،‌روش‌های ورود چند عاملی و …

· ارائه خدمات اختصاصی و مبتنی بر نیاز‌ها، رفتار‌ها و سوابق تراکنش‌های مشتری

· اعتبارسنجی سریعتر و دقیقتر کاربر و ارائه تسهیلات آنی