پیشرفت و توسعه فناوریها از یک سو و رقابت کسب و کارها در راستای جذب و رضایتمندی مشتری از سویی دیگر، بانکها را نیز در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرار داده و منجر به پدیدار شدن رویکرد جدیدی با نام بانکداری باز (Open Banking) گردیده است. در بانکداری باز، دیگر ارائه خدمات بانکی محدود و در انحصار بانک نبوده و بانکها به عنوان بستری برای انجام امور بانکی هستند. بانکداری باز به خصوص مورد استقبال فینتکها، استارت آپها و سایر کسب و کارهای کوچک جهت ارائه خدمات شخصی سازی شده به مشتری میباشد. علیرغم جدید بودن رویکرد بانکداری باز، انعطاف پذیری قابل توجهی برای توسعه و برطرف نمودن انواع نیازمندیها از خود نشان داده است.
برای استفاده از خدمات بانکداری باز، نیاز است بین نرم افزار داخلی کسب و کار و سیستم متمرکز بانک خاورمیانه ارتباط به صورت مستقیم و امن برقررار گردد. پس از بررسی طرح کسب و کار متقاضی، دسترسی لازم جهت استفاده از خدمات موجود بانکداری باز با مشخصات فنی ارائه شده از طریق ارتباطی امن ایجاد میگردد. به این ترتیب با همکاری بانک با کسب و کارهای بیرونی امکان ارائه خدمات به صورت تمام وقت، بدون وابستگی و نیاز به مراجعه مستقیم مشتریان نهایی به شعبه فراهم میشود.
برخی از سرویسهای ارائه شده عبارت اند از:
- دریافت صورتحساب
- اعتبار سنجی شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت
- انتقال وجه داخلی
- انتقال وجه بین بانکی (ساتنا/پایا)
- تراکنش گروهی
- لیست چکهای واگذار شده به حساب
- تبدیل شماره حساب به شماره شبا
- دریافت صورتحساب دستگاه پایانه فروش
- دریافت مانده حساب
- اعتبارسنجی مقصد گروهی
- لیست درخواستهای گروهی
- کارت به کارت
- انتقال وجه حساب به کارت
- پرداخت قبض
- صورت حساب تلفیقی پایانه فروش و حساب بانکی
- مدیریت ذینفع